Father, Son and the Holy War

Father, Son and the Holy War/ Отца, сина и свещената война

oil on canvas, 74 x 53 cm, Anton Terziev, 2024

Photo the author
Courtesy the author

Title credit: Svetoslav Todorov - writer, editor, correspondent
Collaborating since 2019


Part of No Time For Losers series of drawings, object, photography and paintings (2019-)

Courtesy the artist
Photo the artist

used material: Christ Pantocrator of Saint Catherine's Monastery is one of the oldest Byzantine religious icons, dating from the 6th century AD

Горната картина стъпва върху централен детайл от иконата Христос Вседържител, (Пантократор) в манастира "Св. Екатерина" в Синай, Египет - най-старото изображение, оцеляло от иконоборческия период през VI в. Причината да преинача образа е, че в моите очи Христос носи ореола на съвременен MMA боец - едновременно самопожертвователен, но и част от кървав спектакъл. Може би нуждата да го видя боеца в него , не е само моя. За да подчертая и направя това припознаване видимо добавих деформираните уши. Така наречените борчески, или счупени уши (cauliflower ears), характерни за спортисти, които практикуват контактни спортове или смесени бойни изкуства. Дори само те са достатъчни да датират работата ми към днешния ден, в който всяка една война има „свещен “ характер, а битките за (християнски) хуманизъм изглеждат все повече като загубена, съответно още по-необходима кауза. Тази картина също така, визуално и смислово обединява два мои цикъла творби – Метаканон (2005-2014) и No Time For Losers (2019-)

The above painting is based on a central detail of the icon of Christ the All-bearing, (Pantocrator) in the Monastery of St. Catherine of Sinai, Egypt, the oldest surviving image from the iconoclastic period of the 6th century. The reason I reinterpret the image is that in my eyes Christ wears the halo of a modern MMA fighter - both self-sacrificing but also part of a bloody spectacle. Maybe the need to see the fighter in him , is not just mine. To emphasize and make this recognition visible I added the deformed ears. So called wrestling, or broken ears (cauliflower ears), typical of athletes who practice contact sports or mixed martial arts. Even these alone are enough to date my work to the present day, where every war has a "sacred" character, and the battles for (Christian) humanity seem more and more like a lost, and therefore even more necessary, cause. This painting also, visually and meaningfully, unites two of my cycles of work - Metacanon (2005-2014) and No Time For Losers (2019-)