Red Cross
Red Cross - performance, video 6:23 min DVD (4+2AP), object, 2007, Anton Terziev. Photo: © the artist. Courtesy of the artist
"Red Cross is an example of a unique bio-experiment (so far no one has replaced the luminophor in the lamp with human blood), as well as of a word for word concept of the 'Red Cross'- it must be in blood, and even better -to "study the essence" of the blood.
Assuming that blood is a carrier of information, such an instrument should create an information cloud and everyone who falls within the range or in the 'aureole' of its influence should feel themselves in contact (either a unity or 'an immune rejection') with the message suggested by the artist.
When Malevich says, 'In our workshops we create living creatures' -we can add that in his performance-experiment Terziev expresses Malevich's metaphor word for word, and comes up to a new level, creating a pattern piece of work transmitting the message directly to the viewer, not necessarily at a visual stage.
It is possible to say that he creates a 'magical item' or an alchemical accessory – a result not only of the contemporary modern art, but also of Ars-Magna."
Featured in The Other Eye Project
Gorgons In The Storage Room, Or, Apocalypse Now, curated by Ani Vaseva, Boryana Rossa, Monika Vakarelova - Sofia City Art Gallery, 2013
Sofia, Bulgaria, 2007
Photo: © the artist
Red Cross is an object that stands at many literal and figurative intersections. Most importantly in looks at the elements of blood and light as carriers of information and achieves their combination through the process of manufacturing neon light units. The choice of a cross was intentional for its obvious and immidiate recognition as a symbol of significance across many realms not just religious, medical, occult, navigational and philosophical but as a moment of juncture when a decision has to be made. A.T.
Foto: Katya Damyanova. Photo: © the artist.
Installation view: The Conspiracy of the Castrates, exhibition of Ultrafuturo group (Аnton Тerziev, Boryana Rossa, Кatya Damyanova, Мiroslav Dimitrov, Оleg Мavromatti), April 2008 Photo: © the artist
Video copy of Red Cross is donated to the permanent collection of contemporary art, Sofia City Art Gallery
Photo: © the artist
Red Cross е пример за своеобразен био-експеримент (до сега никой не е заменял луминофорът в осветително тяло с човешка кръв), а също и за концептуална буквализация на „червен кръст” – той трябва да бъде кървав, и още по-добре – да “изучава същността” на кръвта. Ако предположим, че кръвта е носител на информация, то подобен прибор би трябвало да създава информационен облак и всеки, който попада в ареала или в „oреола” на неговото действие, би трябвало да почувства съприкосновение (единение или “имунно отхвърляне„) към заложеното от художника послание.
Когато Малевич казва „В нашите работилници ние създаваме живи същества” – можем да добавим, че в своя пърформанс – експеримент Терзиев буквализира метафората на Малевич, като излиза на ново ниво, създавайки произведение – матрица, непосредствено транслиращо посланието към зрителя, при това не непременно на визуално ниво.
Може да се каже, че той създава „магическа вещ” или алхимически аксесоар – плод не само на съвременното изкуство, но и на арс – магна.
Текст: Олег Мавроматти Фотография: Катя Дамянова
Photo: © the artist
Photo: © the artist
Photo: © the artist
Red Cross, включен в Първи търг за съвременно изкуство в България, 2006